Batiky na této výstavě pocházejí z chráněných dílen v Keni, které byly založeny v rámci projektu Kampaň lidské podpory občanským sdružením Dialog, humanistické hnutí. Výtěžek z prodeje je určen na prevenci ženské obřízky v Keni. Ženská obřízka je rozšířena především v rovníkové Africe, ale je praktikována jen některými kmeny (např. 97% desetiletých holčiček keňského kmene Kisii je obřezáno). Její původ a tradice vycházejí z mýtů a iniciačních obřadů, ale věk obřezaných dívek se v současnosti snižuje - je spíše pravidlem, že obřízce jsou podrobeny dívky od čtyř let věku. V praxi jsou prováděny různé druhy obřízky, vždy ale vedou k trvalému zmrzačení dívek, šíření sexuálně přenosných onemocnění (pro ilegální obřady se používají nejrůznější nástroje - samozřejmě nesterilní, třebas střep skla), někdy až ke smrti vykrvácením.Přestože je ženská obřízka v Keni nelegální, její vymýcení je díky kulturním a sociálním tradicím téměř nemožné.Našim přáním je pomoci místním ženám svobodně se rozhodnout, zda chtějí tento rituál podstoupit, či ne. Částka získaná z prodeje bude věnována na přípravu kampaně objasňující rizika a nevhodnost ženské obřízky.Minimální cena jedné batiky je 600 Kč, koláže z banánových listů 400 Kč, maximálně 25% ze získané částky bude použito na pokrytí organizačních nákladů.Více údajů o historii, typech ženské obřízky a rozšíření v Keni dále v článku.You will find English Kenyan report resp.Originální zprávu keňského MZ najdete na zde http://www.state.gov/g/wi/rls/rep/crfgm/10103.htm>Pro přiblížení uvádím příběhy žen...příběh 1: Fadumo se podrobila infibulaci v 11 letech a v 15 letech se provdala. Nikdy nedokončila střední školu. Po jejím prvním sňatku se jejímu muži nepodařila penetrace po několik dnů. Protože Fadumo svého muže před sňatkem téměř neznala, měla problémy navázat s ním kontakt. Po mnohadenní frustraci se sama velmi bolestivě de-infibulovala kuchyňským nožem tak, že prořízla zjizvenou tkáň. Také její první sexuální prožitek byl bolestiplný a její manžel si toho buď nevšimnul, nebo prostě neměl pochopení. Ani po delším čase nedokázala překonat trauma své de-infibulace a každý sexuální styk byl pro ni pouhým utrpením. Ale téměř okamžitě otěhotněla a porod dcery byl rovněž plný utrpení.Poprvé utekla ke svým rodičům po propuštění z porodnice i se svou novorozenou dcerou. Její rodiče nerozuměli, proč by u nich měla zůstávat déle než 6 týdnů a tak ji ihned po uplynutí šestinedělí poslali zpět k jejímu manželovi.Proces de-infibulace byl opět nastartován, opět s velmi bolestivým sexuálním prožitkem, který mohla jen těžko snášet. Fadumo propadla depresi. Požádala svoji mladší sestru, aby žila u ní a pomohla jí s miminkem a aby jí dělala společnost. Ale brzy zjistila, že sestra nemůže a nedokáže pochopit její strach a pocítila k ní odpor, neboť sestra viděla v jejím manželovi báječného muže. Opět utekla k rodičům a ti ji ihned poslali zpět s tím, že je špatná manželka a matka. Měla stále deprese, v noci ji pronásledovaly noční můry a často myslívala na smrt. Její manžel jí oznámil, že ho neuspokojuje a že si vezme jinou ženu. Poté poslala svoji sestru domů k rodičům i s miminkem a naposledy utekla z domu. Místo toho, aby se vrátila ke svým rodičům, skončila na ulici, kde nyní žije jako prodavačka (má takzvaný street market, tedy na novinách na ulici rozprostře zboží, které za pár šestáků prodává), osamělá ve věku pouhých 30 let. Ráda by ochránila svoji dcerku před stejným údělem, ale její rodiče jí bráni stýkat se s vlastním dítětem, a říkají, že Fadumo zneuctila rodinu.příběh 2:Maminka přinesla malou 7-letou holčičku na ženské oddělení kliniky, aby ji nechala obřezat. Sestra vše provedla za sterilních podmínek, zašila ránu, aby nekrvácela a dala holčičce utišující léky a poslala ji domů. V noci přestaly léky proti bolesti účinkovat a holčička nemohla spát bolestí a jak se vrtěla, rána začala opět krvácet. Její matka nerozpoznala závažnost situace, dokud nebyla holčička velmi zesláblá díky akutní ztrátě krve. Holčičku, již v šoku ze ztráty krve, odvezla zpět na kliniku.příběh 3:Lucy bylo 24-let když si vzala Jamese. Nebyli ze stejného kmene, ale potkali se na univerzitě. Luciin kmen neznal obřízku, ale ona tuto praktiku znala z doslechu a z vyprávění svých kamarádek. Jamesův lid tradičně obřezával neprovdané dívky, ale James se rozhodl nevyžadovat obřízku a odsoudil ji jako nemoderní a krutou. Před svatbou Jamesovi rodiče prohlásili, že jsou zklamáni jeho výběrem neobřezané dívky, ale on jim řekl, že neměl v úmyslu si vybírat partnerku pro život pouze podle toho zda je obřezaná, či nikoliv. Rodiče tedy o tomto již dále nehovořili a svatba proběhla. Nikdy se o tomto problému už nezmínili. Byli nadšeni, když jim Lucy hned v prvním roce manželství oznámila, že je těhotná a celá rodina s napětím očekávala narození prvního vnoučka. Lucy měla původně v plánu rodit v nemocnici, ale Jamesova rodina si přála, aby rodila doma za pomoci porodní asistentky. Se zdráháním Lucy nakonec souhlasila, protože si přála ukázat rodičům, že je poslušná a řádná manželka a snacha. Během poslední fáze porodu, bez Lucyina vědomí, ji porodní bába obřezala. Když Lucy v bolestech křičela a snažila se vzdorovat, porodní bába jí řekla, že pouze dělá něco, co usnadní porod. Později, když James zjistil, že rodiče si zaplatili porodní bábu aby provedla obřízku, nechal je všechny obžalovat za porušení zákona.příběh 4:Lékař v jednom městě v minulosti běžně prováděl dívčí obřízku, ale poté se rozhodl, že obřízka je nebezpečná a protizákonná a navíc v rozporu s lékařskou přísahou, že lékař nikoho úmyslně nezraní. Poté ho navštívila žena s 5-letou holčičkou, aby jí provedl obřízku typu „sunna“. Vysvětlil jí, že obřízku už neprovádí, protože je bolestivá, nebezpečná a zraňující. Řekl jí, že nevidí žádný rozumný důvod, proč by v této praxi pokračoval. Požádal ženu, aby ušetřila svoji dcerku. Slíbila mu, že o všem bude přemýšlet a odešla. Později se dozvěděl, že holčička byla obřezána tradičním způsobem ve vesnici její matky. Zjistil, že holčička dlouho trpěla vleklou a vážnou infekcí, což bylo výsledkem podmínek obřízky. Lékař byl zklamaný a smutný. Kladl si často otázku, zda vlastně udělal dobře, když odmítl holčičku obřezat a když ji poslal i s matkou pryč. Nakonec, kdyby on provedl obřízku, bylo by vše provedeno hygienicky a za sterilních podmínek, v anestézi a holčička by trpěla podstatně méně.Příběhy byly převzaty z materiálů určených pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Keni.Fakta o ženské obřízce Obřízka je v historii lidského rodu praktikována již po staletí. Jak mužská, tak ještě dříve ženská obřízka byly starodávným obyčejem u Semitských kmenů. Mužská obřízka je zaznamenána po mnoha stoletích v islámském, křesťanském a židovském náboženství. V Bibli je obřízka zmíněna na 2 místech:Genesis 17:9: Bůh dále Abrahamovi řekl: “Ty i tvoje potomstvo budete mou smlouvu zachovávat ve všech pokoleních. Znamením mé smlouvy mezi a vámi i tvým potomstvem, kterou budete zachovávat, bude toto: Každý mezi vámi, kdo je mužského pohlaví, bude obřezán.“Jozue 5:2: "Zhotov kamenné nože a znovu zaveď, podruhé pro Izraelce obřízku."Nejčastějším důvodem pro ženskou obřízku (FGM – female gender mutilation) je požadavek mužů dané kultury brát si panenskou a obřezanou nevěstu. V případě mužské obřízky není nikdy důvodem, aby byli chlapci do svatby panicové a aby byla jejich sexuální aktivita snížena.Typ I:Sunna odstranění celého nebo části klitorisu společně s předkožkou (prepuciem). Typ II: Excize: odstranění klitorisu, prepucia a částí nebo celých vnitřních stydkých pysků (labia minora).Type III:Infibulace (faraónská obřízka): odstranění veškerých vnějších genitálií (klitoris, předkožka, vnější i vnitřní stydké pysky) a uzavření vaginálního otvoru sešitím obřezané tkáně. Ponechává se pouze malý otvor, který umožní odtok moči a menstruační krve. Po obřezání jsou ženám často svázány nohy po dobu 40 dnů, aby se mohla tkáň zajizvit. Pro sešití se používá cokoli – počínaje nití či žíní a konče drátem nalezeným na skládce. U některých kmenů je žena před svatbou otevřena ostrým nástrojem porodní bábou nebo manželem, někdy musí dojít k otevření následkem penetrace penisu při styku. Krajním případem je opětovné sešívání. Důsledky infibulace jsou hrozivé – trvalé záněty vnějších i vnitřích genitálií a močového traktu v důsledku zadržování moče a menstruační krve ve zjizvené tkáni.Všechny typy FGM jsou zmrzačující a k nejčastějším důsledkům patří:*vytvoření zjizvené nepružné tkáně a tedy zhoršení porodu (zneprůchodnění porodních cest, možnost roztržení tkáně při každém porodu a tedy ohrožení života ženy vykrvácením, či následnými infekcemi)*bolestivost při každém pohlavním styku*vykrvácení dívek ihned po zákroku*těžké infekce po zákroku*šíření všech sexuálně přenosných chorob, např. HIV/AIDS, hepatitida B a C*psychické a fyzické traumaFGM v Africe je především kulturním, ne náboženským rituálem. Obvykle se provádí u dívek ve věku mezi 7 až 8 lety, ale některé kmeny přivádějí k obřízce holčičky ve věku 3 až 5 let; v některých vrstvách jsou obřezávány mladé dospělé ženy. FGM je většinou prováděna porodními asistentkami, praktikantkami nebo vesnickými porodními bábami s mnohaletou zkušeností, ale prakticky bez žádných medicínských znalostí. Za těchto podmínek je každý takový zákrok prováděn v nesterilních a mnohdy i velmi špatných hygienických podmínkách.K operaci je přinuceno 6000 dívek denně, tedy jedna dívka každých 15 s na celém světě. Důvody se v rámci jednotlivých etnických skupin liší, častým ospravedlněním jsou pověry o usnadnění porodu, zlepšení zdraví nebo nebezpečnosti dotyku klitorisu pro muže. Jediným propojujícím znakem je snížení sexuální touhy ženy a tak zajištění jejího panenství před uzavřením sňatku a následným vyhledávání mimomanželských vztahů. Paradoxním důsledkem je, že ženská obřízka v dnešní africké monogamní společnosti (před příchodem křesťanství byla v silně patriarchální africké společnosti polygamie běžným jevem) vede k vyšší míře promiskuity a obřízka praktikovaná v útlém věku vede k dřívějšímu zahájení sexuálního života se všemi negativními důsledky, protože dívky se cítí být dospělé. V Keni je v různé míře praktikována až 40 etnickými skupinami, těhotenství mezi 13 – 15 rokem je v Kisii (jméno distriktu i kmene) zcela běžné. Ministerstvo zdravotnictví ve zprávě z ledna 2001 uvádí následující statistiku procenta obřezaných žen pro jednotlivé kmeny:Kisii - 97 %; Masai - 89 %; Kalenjin – 62 %; Taita and Taveta – 59 %; Meru/Embu groups – 54 %; Kikuyu – 43 %; Kamba – 33 %; Miji Kenda/Swahili – 12 %.